Jak čas pádí

Jak čas pádí

středa 6. května 2015

Ideální model výchovy vzorem

Přátelé,
Tento příspěvek jsem původně napsala na začátku dubna, kdy jsem Nevýchovu ještě nepotkala a neměla o ní většího šajna. Nicméně z velké části se na mých názorech, v něm vyjádřených, nic nezměnilo ani poté, co intenzivně sleduji kurzová videa, takže publikuji.

...
Propadám opakovaně trudomyslnosti, že neumím vychovávat děti.

Jsou situace (a není jich málo), kdy se mi v puse objevují věty, které jsem už mockrát slyšela a doopravdy vůbec nikdy jsem je nechtěla použít. Zamotávám se do vlastního zmatku, pouštím hrůzu, dštím síru a zároveň mi z toho není dobře. Jen nevím, jak to udělat funkčnější. Přes tyto "boty" jsem některá úskalí již překonala a s tím naším Brundibárem je zvládám líp.

Připadá mi nefér, že od teď, když jsem konečně metodou pokus omyl na mé Sýkorce zjistila, které výchovné praktiky byly úplně mimo mísu, a aplikovala na malýho výchovu bez některých těchto zbytečných stresů, bude následovat pauza dvě desítky let, čímž i ta hrstka mých nabytých vědomostí upadne v zapomnění, a až budu jednou taky babička, ta má Sýkorka bude mé pracně oddřené poznatky odmítat jako totálně zastaralé...

Je to smutné, nemyslíte?
Tolik ráda bych byla babičkou a mohla jí kafrat do výchovy.
Ale pokud bude jako já, nenechá se.
To je pech.

Ale vážně.
Proč se vlastně zkušenosti předávají? 
Myšlenkou většiny rodičů (které bych i přes mračna chyb nazvala "dosti dobrými") je, uchránit děti zbytečného trápení - neboli toho, které prožili oni sami a nebo (mnohem častěji) toho, které viděli kolem sebe. 

A tak dávají svým dětem různá doporučení (zakazují, přikazují, vysvětlují, zkrátka radí), prostě proto, aby další generace znovu a znovu nezkoušely jíst muchomůrky, hladit hady, vdávat se za kretény/trpět nebo zbůhdarma mřít.

Nevidím na tom nic tak zásadně šptaného.
Aby jim někdo řekl "neblbni" a ukázal, co se dělat má.
Jak se má obléknout dítě, aby nenastydlo. Jak ho chválit a motivovat. Jak vyřešit, když se dostane do konfliktu (míněno - když někdo jiný chce něco jiného než ono). Prostě ty pozitivní vzory. Zmírňují rodičovskou úzkost, že se otevírá velká neznámá a on si ji musí celou znovu probádat.

Problém je v tom, že spousta těch rad je vymezena negativně (to se nemá dělat) a tak někdy úplně nefungují.

Já bych tak ráda naslouchala vlídným a aktuálním vzorům (neříkám poslouchala je a řídila se jimi do puntíku, ale inspirovala bych se ráda). Mamčiny vzpomínky na mou výchovu už jsou pro mě fakt v nedohlednu (a kam dohlédnu, interferují s pocity, které jsem při daných výchovných postupech zažívala já). Jinak mám jenom jednu starší kamarádku, která má starší děti než jsou ty naše. Zaplaťpánbu za ni, protože vede své děti parádně. Ale bohužel je strááášně daleko a zaměstnaná. Ostatní kamarádky mají děti mladší, a i když mi také někdy pomůže sledovat jejich mateřský klid, přece jen (holky, nedá se nic dělat) neřeší zatím to, co my.

Proto jsem vymyslela, jak by výchova a rodičovské cykly měly idéalně navazovat, aby se nabyté zkušenosti nevytrácely, ale skutečně mohly být uplatněny a šetřily tak dalším generacím energii. 

Přátelé, je to další teoretická stať, která nemá v reálném životě žádný jiný význam, než abych posléze přesvědčovala své děti, že mít děti brzo JE výhoda.
Na koho je to dlouhé už teď (ehm, že?), v klidu čtení přeruší a jde si po své práci :-).

Tákže.
Ideálně bych si to představovala jako ve tlupě opiček.

Generace 1 (Vedoucí Vzor: Matka) - má první dítě ve 20. Abych mohla model dále rozpracovávat, určíme si, že první dítě byla dcera. Matka vůbec neřeší správnost výchovy (na úzkost je ještě mladá). Postupuje metodou pokus omyl. Druhé dítě má ve 23. Už něco pochopila, naučila se. Třetí dítě ve 27. V tomto věku je již zralejší. Zajisté si mezitím stihla v poklidu a dálkově vystudovat jakoukoliv školu, o jejímž významu pro svůj život si již rozhodla zcela vědomě a sama (bez vlivů a přání rodičů). Mateřství zvládá levou zadní. Čtvrté dítě ve 30. Vychovává se zčásti samo, zčásti ho vychovává nejstarší sestra. 

Když je matce 35, nejmladší dítě je už skoro školou povinné a výhledově ho do ní může doprovázet někdo ze sourozenců. Matka se tedy může směle vrhnout na pracovní trh (a to nikoliv se zbořným sebevědomím, ale jako extra hodnotná organizačně zdatná, zatižitelná osoba, kterou jen tak něco nevyvede z míry). Pokud by již v tomto věku měla sklon být úzkostnější a obávat se, jak skloubí rodinu a práci, může se uklidnit, nejstarší dceři už je přece jen 15 let, takže zastane fůru práce a matka není na svou situaci sama! Zároveň je matka ještě pro zaměstnavatele dosti "tvárná" a ten se současně může spolehlnout, že nebude co měsíc vypadávat s dětmi kvůli rýmě (to je moje iluze z dosud neprožitého období věku dětí, 5+). Matka je také dost mladá na to, aby přežila první pubertu a neklepla ji z toho pepka.

(Dětí by samozřejmě mohlo být i víc, ale pro jednoduchost zůstanu u čtyřech, neboť můj děda i babička byli ze čtyř dětí). 

Generace 2 (Mladá) - Když je jí deset, narodí se jí poslední sourozenec. Velmi dobře vnímá, jak s ním matka zachází. Učí se vše. Matčinu rostoucí sebejistotu pozorovala už na dvou dětech. Nyní je již ovšem dovedená téměř k dokonalosti. Když přijde nejmladší sourozenec do období vzdoru, je dceři 13, čili ještě nevstoupila sama do puberty. Učí se od matky řešit konfliktní a krizové situace. Naopak, jakmile je poslednímu dítěti 14 a prochází pubertou, je nejstarší dceři 24, je již mimo domov a má vlastní robátko.

Generace 3 (Vnučka) - Když se děťátko narodí, jeho babičce je 44. Není pravda ještě ve stavu, aby suplovala mateřskou roli a pečovala o dítě, zatímco je mladá matka v práci, ale možná to děťátku není vůbec na škodu. Babička je "na návštěvy", na hezké vztahy. Nežvaní dceři do výchovy, neboť si jí užila sama dost, a teď má jiné zájmy. Věří, že se dcera naučila všechno potřebné na svých sourozencích a je již dostatečně kompetentní a zároveň opět dost bezstarostná, aby výchova byla hladká a příjemná záležitost. Dítko má mnoho mladých tet a strýců, kteří mají spoustu elánu si s ním hrát a poskytovat mu podněty a pochopení. Když miminko kousek odroste, dostane opět věkově přiměřené sourozence a koloběh se opakuje. Jakmile je vnučce 12, babičce je 56 a může jí poskytnout ještě mnoho životního moudra.

V takovém modelu se s velkou pravděpodobností vyskytne i prababička a na té se děti mohou v klidu (bez strachu ze ztráty důležité vazby) naučit, jak člověk stárne, že ho všechno bolí, a jak dostává nazpět péči, o kterou se může prostřídat víc potomků. A taky (neberte to morbidně) prožívat úmrtí a věcně řešit pohřby.

Samozřejmě, prosím vás, v modelu jsou zahrnutí i muži. Akorát se o nich právě nerozepisuju. Platí pro ně ale obdoba toho, co pro popsanou matku, dceru a vnučku.

Škoda jen, že to není v naší společnosti moc reálné. Je už příliš vzdálená od přirozeného uspořádání. První děti se rodí, když je matkám klidně až 33 a jsou úzkostné až hrůza, období vzdoru snášejí špatně, pubertu příšerně a z postpuberty je někdy klepne pepka.

Stále si říkám, že jsem měla mít děti dřív. Abych to tak neprožívala. Všichni bysme byli mladší a mohli tak být dětem lépe k užitku. Ale nejsme, tak si holt musíme poradit i tak.

Naštěstí si společnost pro tento nežádoucí stav vyvinula kompenzační mechanismy. Přátelé, trh (a v některých zemích hlavně stát) to řeší. 
Díky bohu za internet.

Není po ruce "vedoucí vzor"? Nevadí, existují mateřské diskuze. Zkušenější matky se zde mohou poděli o své poznatky. Méně zkušené matky se mohou inspirovat.
A pak rodičovské příručky a kurzy. 
Jsou lidé, kteří se hlasitě pohoršují, že se najdou lidi, kteří někomu platí za tak elementární informace, jako jak se mají lépe domluvit se svými dětmi. Vždyť na to přece stačí selský rozum!
Možná stačí, možná ne. Možná oni ho mají a já ne. Nebo mi chybí ty vzory. Nebo jsem některé výchovné "postupy" mých rodičů dostatečně nezvnitřnila a neztotožnila jsem se s nimi do té míry, abych je s klidným svědomím používala. Nebo jsem si své frustrace dostatečně nezpracovala. Nebo i ve svém pokročilém věku prostě nejsem úplně zralá na poklidné mateřství.
No a co?
Ať tak či tak, mě se jeví, že mi ty diskuze, příručky a kurzy něco přinášejí.

Hodlám je tedy náležitě využívat.
Ráda bych zde navštívila kurz "Silní rodiče, silné děti". 
Mělo by to spoustu výhod:
Uklidnila bych se, že neřeším některé záležitosti sama a získala bych rodičovskou inspiraci. Něco bych se dozvěděla - jak se k výchově přistupuje zde na severu Německa - teoreticky / v promyšleném systému kurzu. Byla bych v kontaktu s lidma. Bylo by to dokonce levnější než jazykový kurz. Poskytlo by mi to slovní zásobu do reálných situací, v nichž se momentálně nacházím.

Bohužel kurz (který bych navíc měla pět minut od domu, jednou týdně večer, když děti už zvládnou usínat s tatínkem) se pro malý zájem zatím nekoná...

...
Tak sleduji tu Nevýchovu a i když to je možná trochu velké sousto (a i když má řadu poloh, s nimiž nesouhlasím), něco podle ní zkouším a se Sýkorkou to začíná docela dobře běžet. Mrňouse jsem se rozhodla zatím nechat stranou, prostě žádná křeč - jakože komunikace s ním se nabalí mimoděk.

A uvidím.

Kdo máte starší děti než já, směle mi pište ke všem mým výchovným nápadům, jak jste to dělali vy.
Pro ty z vás, kdo máte mladší děti než já (a nebo dosud žádné ;-), píšu mé zkušenosti, v čem mi děti chystají "výzvy" (abyste se mohli patřičně a včas vyděsit) a ve kterých z nich jsem obstála (abyste se zase uklidnili, že rodičovství se dá přežít, i když máte ze svého dětství pocity různé).

Tak to už je ale pro dnešek opravdu vše (a příště zase trošku přehlednější příspěvek).
Dobrou noc, strýčku Fido!

10 komentářů:

  1. pobavila mě Vaše premisa - matka 35 se dobře uplatní na trhu .. nebude úzkostlivá.. Neuplatní, protože už nyní je na trhu "stará" .. takže pokud u dětí nepracuje, bude nastupovat velice těžko. Protože dítka měla "mladá" - nebude ani úzkostlivá. Obecně - faktem je, že mladé matky (kolem 20) jsou intuitivnější, energičtější a snáze zvládají - to se naučit nedá, to je v "mladém", nezatíženém organismu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já nevím. Jsem idealista, takže moc nemám sklon veřit tomu, že plošně matky po mateřské se na pracovním trhu špatně uchytí (ale je to tím, že by mě jinak jímala hrůza a panika, jak to bude se mnou, až se vrátím do práce). Prostě doufám, že existuje zaměstnavatel, který na ženské po mateřské rozpozná její kvality, i když jí chybí pár let profesní praxe...

      Vymazat
  2. Hezká teorie :-D
    Taky mi chybí nějaká komunita žen, které by si s tím vším pomáhaly... Párkrát jsem byla na chalupě s kamarádkami že dětství, celkem čtyři ženské a sedm dětí ve věku od čtyř do roka. Sem tam přijel některý tatínek na návštěvu:-) A bylo to super. Nečetla jsi ostrov od Huxleyho? Hrozně mě zajímají utopické společnosti...sedmi

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. ženy mají tendence zapojit se do skupin "stejně" starých - a starší sice vyslechnout - ale stejně dělat po svým. a) mladší si myslí, že všechno ví b) starší to zkouší "jinak"... Představ si bydlet se svojí maminkou, tchýní a tetou :D . (mě by jeblo!) . Co je dál mimo - dcera se od matky učí řešit konflikty .. to by matka musela být ideál (na druhou stranu - neurotické matky mívají i klidné děti). Ve 13 je v pubertě. U vnučky - Babička na návštěvy, protože dcera se naučila na svých sourozencích... Tohle nefunguje. Vztah rodič-dítě neučí vztah-sourozenec. Stejně tak jako strýcové a tety nejsou na hraní. Jsme u mého "kdo si děti pořídil"..

      Vymazat
    2. Ostrov jsem nečetla, ale chci.
      Jinak s tou komunitou, jak píše Jolana, že to každá stejně děláme po svém... No to mi přijde úplně v pořádku. Výhoda toho optického vzoru ale je v tom, že když mám kolem sebe jiné mámy, tak nejsem tak vnitřně na vážkách, co dělat mám a co ne. Protože mám pocit, že přímo vidím "výsledky" jiného přístupu na jiných dětech. Řeknu si "ahá, tahle máma to dělá / říká takhle, a to dítě reaguje takhle". Přitom je jasné, že tam dochází ke zkreslení, protože stejně mé dítě by na totéž u mně reagovalo jinak. Ale to nevadí, i tak mně to uklidní. Jako kdybych díky tomu nemusela pracně všechno zkoušet a testovat sama.

      Vymazat
    3. problém je spíše v tom, že maminy mají tendence hledat "stejnou" společnost. Těžko mezi "staršíma" najdete mladou. Nevydrží tam. Právě kvůli tomu, že ona příliš neřeší, je intuitivnější. A "mezi svýma" se zase hůře odkoukává. (čest vyjímkám; krom toho se vyskytne i opak - mladší vyhledává starší a obráceně, jenže toho moc není). Přesvědčit se o tom, co říkám, můžete třeba zrovna na různých kurzech. PS: a s tím, že starší sourozenci se nenaučí vztah rodič-dítě odkoukáváním, jsem to myslela vážně.

      Vymazat
    4. Jinak bydlet s mamkou, tchýní a tetou, to by nekleplo jen mně, ale pravděpodobně i je :-) Ale na druhou stranu, mám známou, která měla třeba trošku podobnou situaci v tom, že mamka jí měla brzy a tak stihla mít ještě i sourozence, když ji bylo 10 (a mezitím ještě jednoho). A vidím na ní, že má parádní vztah se svojí mamkou a parádní vztah s tou o 10 let mladší sestrou. A také parádní vztah se svým nynějším dítkem. To je pro mě fakt paráda vidět.

      Jinak s tou pubertou ve 13 jsem se sekla, to je fakt. Může v ní už být i dřív, ale nemusí. Někdy to ještě není tak vyeskalované v tomto věku.

      Jinak chci kontrovat v těchto bodech - že vztah matka-dítě neučí vztah dítě-sourozenec. Mám přesně opačnou zkušenost. Moje sýkorka naprosto zřetelně odráží to, jak k ní přistupuju, na tom, jak se chová k bráškovi. Když na ní hudrám, hudrá na bráchu. Když jsem k ní vstřícná, je i ona k němu (spontánně v konfliktních situacích) vstřícná. A taky se učí ode mně řešit problémy, když má nejprve možnost vidět, jak je s ním řeším já. Příklad: malej prostestoval proti chůzi do schodů. Já už ho ale nehodlám vláčet dvě patra na ruce, tak jsem na něj musela něco vymyslet. A zkoušela jsem různě, až zabralo počítání schodů. Teď už často nejdu vedle něj, ale jdu napřed a děti jdou za mnou samy. A když se malej zasekne a nejde, sýkorka hnedka použije nějaký z "mých" přístupů - třeba právě začne počítat schody s ním. Ona má tu trpělivost, aby šla vedle něj nahoru a počítala každý schod. A vidím na ní, jak je spokojená, že "něco" vymyslela, aby se nezaseknul a spolupracoval (i když to vlastně "jen" odkoukala).

      Další bod - tety a strýcové nejsou na hraní. Tak u nás jo. Nikoliv "povinně", ale protože je prostě naše děti baví a chtějí si s nimi opravdu hrát ze své vůle. Taky s nimi nejsou každý den, že, ale o tom to právě je. A kdyby byli starší o pouhých 14/15 let než je dítko, co má jejich sestra, tak by měli ke své neteři/synovci podle mě ještě blíž.

      A babička na návštěvy - také jsem odpozorovala, že v mnoha rodinách právě ten babičkovský vztah funguje líp, když nejsou v úplně intenzivním kontaktu a nedostanou se tedy do toho pocitu, že jsou "spoluzodpovědné" za výchovu vnoučat. Prostě si sebe jen užijí a jdou zase domů. Konflikty vidím spíš tam, kde se babićka/dědeček domnívají, že mohou (měli by) svým přístupem ovlivnit to, "aby z vnoučete néco pořádného vyrostlo". Pak ho vychovávají, ale právě po svém, jinak než si přejí rodiče dětí a vzniká zbytečné množství třecích ploch.

      A jinak tedy bohužel neznám žádnou neurotickou matku, která by měla klidné dítě (když už, tak je flegmatické a spíše obrněné po otci, spíše jakoby bylo pasivní a rezignované než opravdu vnitřně klidné).

      Vymazat
    5. Víte, co říkám, neříkám podle příruček, ale ze zkušenosti. Vlastní, rodinné, okolí. Ráda slyším, jak se sýkorka chová, ale - jednak je to o dítku samém a pořád je to vztah sourozenců. Příklad- otec nejml. syna je ze tří dětí. (asi stejný rozestup jako u Vás). Přesto k synovi přistupuje jinak, protože Oni byli bráchové - a tuto je Dítě. Stejně to vidím nejen v okolí, ale i u vlastních dospělců. Sourozenec je "něco" jiného. Známé, i tatin, které měli sourozence (i třeba bratrance) mladší nebo starší než uvádíte - nemají s tím teta-strýc příliš dobré zkušenosti. V tom mladším věku jsou ještě více "v rozletu", tudíž někdy i občasné hlídání bývá větší problém. A klidná dítka - opravdu existují. Pokud je spíše flegmatické - někde je něco špatně.

      Vymazat
  3. Nebo líný rodič je taky fajn kniha. :-) je fakt, že ve větší partě s dobrým rozložením pohlaví a věku jsou ty děti pak téměř samostatné... Přijdou jen, když mají hlad :-) dneska byly takhle holky venku s partou kamarádů za domem do devíti, nemohla jsem je dostat domů... Sedmi

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Na toto období se fakt už těším :-) Ale zase je fakt, že si říkám, že teďka si ty mé drobky ještě chci užít, dokud jsem pro ně tak evidentně zásadní (vím, že budu zásadní i dál, akorát to tak asi na dětech už nebude poznat :-)

      Vymazat

Přátelé, děkuji za vaši návštěvu i za vlídné komentáře. Je mi potěšením, sdílet s vámi svůj svět. Š.