Jak čas pádí

Jak čas pádí

sobota 31. ledna 2015

O pozornosti a okolí bodu (disclaimer No. 1)

Přátelé,
musím uvést jednu záležitost na pravou míru, aby do budoucna nevznikalo příliš mnoho nedorozumění.

I když budou některé mé příspěvky psané v obecném stylu ("člověk dělá" a nebo "vy děláte"), mám tím vždy na mysli "já dělám" a nebo "kdybyste bylo v mé kůži, měli byste tendenci dělat to a to").

Tudíž si to neberte osobně a vztáhněte na sebe právě tolik zkušeností, kolik se vám chce.

Dále obecné postřehy typu "sleduju, že se ve světě čím dál častěji děje to a to" míním tím, že je pozoruji JÁ.

Absolutně si nekladu za cíl, popisovat nějaké obecně platné jevy. Ba právě naopak. Absolutní pravdy jsou pro mě ten nejtěžší kalibr strnulosti, který si dokážu představit. Jevy popisuji vždy tou optikou, jak se mi jeví...

Možná jste se již také setkali s názorem, že jakmile člověk zaměří na něco svou pozornost, začne to vidět všude a častěji, takže mu náhle připadá, že se to týká VŠECH a nebo to všichni ŘEŠÍ. A pak se najednou diví, že se ještě najdou lidi, kteří to neřeší, protože se jich to netýká. Já to na sobě sleduji a pozoruji to i v mém okolí.

Okolí bodu je totiž často docela legračně zkreslené.
To můžu doložit následující historkou.

Když jsme se nastěhovali do německého bytu, měli jsme oči na šťopkách a neustále jsme čelili novým zážitkům, což vedlo k tomu, že jsme masivně začali porovnávat českou a německou společnost (tedy nic jiného než naši místní zkušenost s tím, jak bychom očekávali, že by totéž probíhalo v Čechách). A jednoho dne jsme došli k závěru, že tady vidíme spoustu lidí o berlích, s ortézami. Učinili jsme závěr, že Němci obecně více trpí na onemocnění pohybového aparátu. Pak jsme bádali, čím to může být. A jelikož další odlišné pozorování se týkalo toho, že je tady doslova na každém rohu pekařstvi a Němci stojí permanentně ve frontě na sladké bílé pečivo s tlustou vrstvou cukrové polevy, spojili jsme si oba úkazy do vztahu příčina-následek. A říkali jsme si "no bodejť, to dá rozum, tolik cukru a bolavé klouby".

O tom jsme byli přesvědčení, než...
... Mi došlo, že bydlíme v domě nad fyzioterapeutem. Který je navíc v širém okolí jediný. A proto se k němu sjíždějí pacienti s onemocněním pohybového aparátu.
Pekařství jsou tady opravdu na každém rohu a Němci opravdu kupují pečivo s cukrovou polevou. Ale v příčinném vztahu k předchozímu to nestojí.

Navíc, jakmile jsem odklonila svou pozornost od pekařství, náhle jsem viděla, že je tady veliká a pestrá nabídka úplně všeho. Mnohem širší spektrum biopotravin než v Čechách. Pokus o zobecnění - více Němců, širší trh, každá menšina je početnější, takže se vyplatí jí důkladně zásobovat - ergo více pekařství i více zeleniny.

Závěr: moje pozorování jsou zkreslená, jsou osobní a baví mě ;-)
Díky, že to chápete!
Š.

Žádné komentáře:

Okomentovat

Přátelé, děkuji za vaši návštěvu i za vlídné komentáře. Je mi potěšením, sdílet s vámi svůj svět. Š.