Přátelé, toto bude dlouhatananánská stať. Ale nedá mi to.
Při nedostatku času ji přeskočte až na poslední větu, kde se nachází shrnutí celého postu ;-)
V průběhu mateřství jsem dospěla k myšlence, že každý člen rodiny si musí svou autoritu u dítěte "vyhrát" sám. Že mu nemá nikdo pomáhat. Zvláště v období vzdoru.
Dítě mezi 2 a 4 roky začne vyvádět kousky, že až přechází zrak. Testuje, co může. Co mu dovolíte. Testuje to vůči každé osobě ve svém okolí. A každý dle svého naturelu mu to řádění buď zatrhne a nebo povolí, každopádně k němu vydá určité stanovisko. Co kdo zvládne. Dlouho jsem si myslela, že to je v každém případě test 1-1. A že vměšování dalších osob je nežádoucí a malému tvorovi dělá zmatek v závěrech.
Dítě: "Mami, podívej, to je ale tlustý pán!"
Matka: "To se neříká."
Dítě: "Proč? Vždyť ten pán je opravdu tlustý!"
Matka: "Neříká se to, protože by ho to mohlo mrzet."
Dítě: "Proč? On to neví? Že je tlustý?"
Matka: "Ví. Ale není hezké na to upozorňovat."
Dítě: "Proč? A proč je tak tlustý? Jedl hodně bombónů?"
Matka: "Poslyš, nebudeme už opakovat, že je tlustý, to se nedělá. Možná vůbec nejedl bombony."
Dítě: "A z čeho je tak tlustý?"
Tlustý pán se již začíná mírně ošívat.
Matka: "Dost řečí. O tom, jak druzí lidé vypadají, se nesluší mluvit před nimi nahlas."
Dítě (nahlas): Tak se otočíme. Mám Ti to teda jenom pošeptat, že je ten pán tlustý? A Ty mi pošeptáš, proč je tlustý, když nejedl bombony?"
Nyní, přátelé, jsem změnila názor. Myslím si, že když dítě OPAKOVANĚ testuje totéž dokola, je načase, aby do situace vstoupil další člověk a přidal se (nemusí to dokonce být ani blízký člen rodiny, ale čím víc je pro dítě "referenční", tím je to lepší). Pochopitelně by měli pokud možno tvrdit oba totéž, že?
U nás na venkově je zcela běžné, že se úplně cizí lidi "vměšují" do různých situací a jaksi "kolektivně" (promiňte mi to zapovězené slovo) se podílí na vrůstání výrostků do společenských norem. V Čechách je to samozřejmé, ale chtěla jsem vás uklidnit, že i Němci jsou nenechaví a vůbec si nehledí svého. A já myslím, že je to dokonce dobře. I když to není někdy příjemné.
Totiž, ze hry "je to jenom názor MÁMY proti mému názoru, a proto ještě nikdo nezvítězil" se stane reálná konfrontace se skutečností, že "NĚKDO DALŠÍ si myslí totéž co MÁMA, a to dokonce aniž by ho máma k tomu přesvědčovala...!" Malá osoba čelí názorové převaze. Pročež hranice, kterou hledá, je viditelnější, a dokonce jí brání armáda DVOU lidí. Nebo třech. Kdokoliv další se přidá, tím jednoznačnější to je.
Přátelé, nechceme-li zavádět úzkostné liberální praktiky, kdy se nikomu nesmí říct nic, aby se náhodou neporušila jeho svoboda slova (pardon, ale mám v tomto ohledu vyhraněný názor), je prostě potřeba dítěti vysvětlit, že některé věci se NEŘÍKAJÍ nebo nedělají. Že to není slušné. A hotovo.
Například: Řidič autobusu úplně s klidem nechá vystoupit bandu středoškoláků z autobusu, do něhož se právě nacpali prostředními dveřmi, které jinak mají sloužit pouze k výstupu a nebo nástupu kočárků. Přestože už jsou všichni úhledně srovnaní v autobuse, řidič je všechny (kromě paní s kočárkem - to jsem já) nechá vystoupit a organizovaně opět nastoupit předními dveřmi, aby ukázali jízdenku. A oni to provedou, i když jsou v pubertě!!! Protože jim stačí, že si zarebelovali už tím, že to zkusili. A vědí, že by je takto vykázali všichni řidiči bez výjimky.
Tím ovšem neříkám nic o tom, jak moc má být takový názorový tandem nahlas. Ba naopak, rozšíření počtu dospělých členů může mít dokonce ztišovací efekt (mnou zvaný též "nadzvukový" neboli "über volume"), přičemž má i lepší výsledky. Jelikož, když jste máma, která se pře se svým dítětem sama, někdy si to vyžádá dost decibelů. Když se k vám ale přidá táta/partner/prarodič/strýcové a tety, doplňte... obvykle mohou tutéž věc vysvětlit celkem v klidu, což snižuje stres a je to pro dítě lépe akceptovatelné, než kdyby ho jen tlačili vší silou.
Navíc dítě zjistí, že se blízcí o sebe zajímají a vnímají. Podle mě, pro dítě by muselo být zvláštní, být svědkem toho, že jeho "přetlačovanou" pozoruje ještě někdo další a nic nedělá, jakoby byl jen pasivním televizním divákem. Nepostaví se na ničí stranu (může dokonce nabýt dojmu, že "tátovi / tetě /dědovi je úplně jedno, že se v jejich přítomnosti zkouší poměřovat s babičkou/strejdou/mámou a zatím nikdo nevyhrál). Přemítám, jaký to může mít do jeho budoucího života vliv na situace, v nichž by byl svědkem nějaké veřejné nepřístojnosti. Určitě jste o těch psychologických pokusech už slyšeli.
Přátelé, ale důležitá poznámka nakonec. Týká se to situací, kdy dítě (mezi 2 a 4, nebo 13 a 30 rokem, pardon samozřejmě 13 a 17) viditelně "zlobí", aby si přivolalo nějakou zpětnou vazbu. Tudíž, není třeba, aby se všichni vměšovali i do situací, kdy autorita jednoho dospělého STAČÍ, a poté, co dítěti řekne svůj názor, toto vypadá, že pochopilo poselství a dál "neprovokuje". Ba naopak - vidím-li, že daný dospělý vyřešil situaci efektivně SÁM, jednoduše se držím zpátky a MLČÍM (tento postup jsem si pracovně nazvala "fade out").
Díky, že se také vměšujete do našich názorových výměn s dětmi, když to uznáte za vhodné.
Š.
Žádné komentáře:
Okomentovat
Přátelé, děkuji za vaši návštěvu i za vlídné komentáře. Je mi potěšením, sdílet s vámi svůj svět. Š.