Jak čas pádí

Jak čas pádí

sobota 21. března 2015

Blogy Čechů v cizině

Přátelé,
Tak jsme se dnes viděli (po několika týdnech) s českou komunitou v Hamburku. Je to maličká skupinka, vesměs rodičů podobně starých dětí. Mám to fakt ráda. Vůbec nic je nespojuje, kromě toho, že mluví (někteří už po letech zde poněkud lámaně) česky. A o to právě jde. Člověk si prostě poklábosí a má společné kulturní východisko (ví, co je pomlázka, zná české večerníčky, české písničky, ví, že na vánoce bývá kapr) a nezáleží už na tom, zda to dál dodržuje (obvykle ne). Jsou to všechno vstřícní rodiče, se kterými se scházíme poměrně často, vymýšlíme si pro to příležitosti a s některými se navštěvujeme i doma, zaplať pánbu za ně.


Díky této malé (otevřené) skupince se nám vůbec podařilo nějaké Čechy tady objevit (když nepočítám jednu paní přímo u nás na vesnici, na kterou jsme narazili náhodou).

Dalších Čechů je v Hamburku dost, ale scházejí se obvykle třikrát, čtyřikrát do roka (nebo vůbec), skupina je asi velká, proměnlivá, a co jsem naznala z Facebooku, scházejí se večer, což pro rodiče s malými dětmi není úplně použitelný čas. Tudíž z nich nikoho neznám.

Přišlo by mi strašně praktické, kdyby existovala nějaká (přibližná) mapa, kam by se lidi "zanesli" a pak by tušili, aspoň přibližně, kde hledat nějaký ten český kontakt. Vím, že taková mapa funguje na serveru Germany.cz pro celé Německo. Respektive, jsou v ní "přišpendlení" někteří registrovaní uživatelé tohoto serveru (tedy Češi v Německu), ale mě se ještě nikdy pořádně nenačetla (vždycky spadne prohlížeč).

Ještě lepší by mi přišlo, kdyby existoval přehled blogů, které píší Češi v cizině. To se moc vyhledat nedá, to se musí prostě shromáždit z toho, na co kdo postupně (náhodou) narazí.

Takový blog Čecha v cizině (pokud tedy vůbec zaznamenává své dojmy ze života v té zemi) je totiž celkem slušným obrázkem lokální situace a může být nesmírně užitečným, když se někdo další rozhoduje o vycestování. Tedy pro čtenáře. A nebo lidsky - pro pisatele.

Mám dny, kdy mě hrozně těší prostě jakákoliv čeština. Sytí mou potřebu komunikace a taky dospěláckých témat (s dětmi samozřejmě mluvím doma česky, ale jaksi témata jsou krapet méně podnětná). A tak jsem ráda za komentář na blogu a nebo i jen za tu představu, že "tam někde" jste vy, co umíte česky. Vím, že je to způsobeno mým handicapem v němčině. Až se v ní zlepším, tak tady nedostatkem podnětů ani komunikace trpět nejspíš nebudu. Ale pořád budu občas potřebovat ten pocit kulturní identity.

Jestli znáte nějaký blog, který píše Čech/Češka v cizině, dejte mi tip, začnu to shromažďovat.

Díky,
Š.

Žádné komentáře:

Okomentovat

Přátelé, děkuji za vaši návštěvu i za vlídné komentáře. Je mi potěšením, sdílet s vámi svůj svět. Š.