Jak čas pádí

Jak čas pádí

pondělí 2. března 2015

Moudra pro věk 20+

Přátelé,

přemýšlela jsem, co moudrého bych si poradila, kdybych se teď potkala v době, kdy mi bylo něco přes dvacet (je mi pořád něco přes dvacet, akorát už je to o kousek vzdálenější, až se to vzdálilo za hranici, kdy už člověka občas domýšlivě napadne, že už ví něco, co by stálo za zveřejnění ;-)

Samozřejmě vycházím z předpokladu, že mé dvacetileté já by jevilo značný zájem o rozumy mého 25+ já (a je mi jasné, že ty zásadní objevy mě teprve čekají v příštích 30 letech, ale i tak ;-).

Dala bych si tedy tyto rady:

1) Lidi jsou nejdůležitější ze všeho.
Každý vztah potřebuje energii a čas, jinak nekvete. Zachraňování vztahů, které vadnou, je mnohem náročnější než jejich průběžné zalévání, nic méně i tak to jde. Někdy. Když je nenecháš uvadnout úplně.

2) Neboj se komplikací.
I to, co Ti připadá těžké, protože jsi to nikdy nedělala a nevíš, jak to provedeš, se dá zvladnout tak, že si to nejdřív představíš, rozdělíš velké úkoly na menší a pak to zkusíš. Eventuálně požádáš někoho o pomoc, načež Ti to bude postupně připadat čím dál lehčí.

3) Neboj se chyb.
Ostatní jsou taky jenom lidi, chyby Ti odpustí, zvláště ty, které přiznáš. Neodpustí Ti nafoukanost a když se budeš tvářit, že žádné chyby neděláš.

4) Když se něco naučíš, poděl se o to.
Protože to jednak někoho může inspirovat a druhak, když si to nenapíšeš, zapomeneš to (a až to budeš za deset let dělat podruhé, budeš zbytečně znovu tápat).

5) Drž se toho, co Tě baví.
Ale nemysli na to hned, jako na svou zářnou kariéru (totéž platí pro nové věci, které ses naučila - věř mi, že dělat je denně mnoho let by Tě nebavilo).

6) Udržuj harmonii.
Čas pro sebe, rodinu, partnerský vztah, přátele a práci. Žádnou část neopusť nadlouho, žádnou nepotlač, neopomínej, ale ani dlouhodobě neupřednostňuj. Harmonie je důležitější než dokonalost jen na jedné rovině.

7) S dětmi nečekej.
Zvlášť, pokud je partner stabilní a je to čestný chlap. Škola Ti do života nedá zdaleka tolik zkušeností a příležitostí pro osobní rozvoj, jako rodičovství. Peníze se dají vydělat později a nebo rodičovství dokonce změní Tvůj žebříček hodnot, následkem čehož Ti možná bude stačit žebřík starý dřevěný a nikoliv nový zlatý.

8) Skoro nic doopravdy nemusíš.
Spousta věcí, do nichž se cítíme tlačeni, jsou jen konvence. Dá se z nich osvobodit. Ale cílem je to, aby bylo více lidí spokojených. Nikoliv, abys byla spokojená (chvíli) jen Ty a ostatní kvůli tomu strádali. Jakmile máš ale děti, spokojená máma je nejdůležitější. Dlouhodobě se to vyplatí.

Co myslíte, pochopilo by mé dvacetileté já cokoliv z toho?
Díky,
Š.

Žádné komentáře:

Okomentovat

Přátelé, děkuji za vaši návštěvu i za vlídné komentáře. Je mi potěšením, sdílet s vámi svůj svět. Š.